Impactul digitalizării asupra accesibilității serviciilor financiare în România

Impactul digitalizării asupra accesibilității serviciilor financiare în România

Nu cu mult timp în urmă, o vizită la o bancă sau la o organizație de microcreditare era obligatorie. Clientul trebuia să se întâlnească personal cu managerul, iar fluxul de documente se baza exclusiv pe hârtie. Digitalizarea globală a făcut ajustări. Astăzi, nu trebuie să mergi nicăieri pentru a obține un împrumut, ci doar să folosești internetul.

România, ca toate țările post-sovietice, a fost izolată de progres pentru o lungă perioadă de timp. Dar astăzi țara introduce în mod activ tehnologii inovatoare în toate sectoarele de activitate. Sectorul financiar a fost unul dintre primele care a apreciat beneficiile. Având grijă de clienți, băncile și IFM-urile își oferă serviciile de la distanță. În acest articol, vom analiza toate aspectele serviciilor financiare digitale din România. Cum s-au dezvoltat, ce au realizat și ce perspective au în viitor.

Un pic de context istoric

La începutul anilor 2000, când lumea digitală a intrat în viața tuturor, România avea încă multe probleme cu accesul la serviciile online. La acea vreme, exista un nivel scăzut de accesibilitate bancară - doar 50% din populație avea carduri bancare. În satele izolate, situația era și mai deplorabilă. 46% din populație nu avea acces la servicii bancare și alte servicii financiare. Sucursalele au fost înființate cu reticență, iar oamenii din generația mai în vârstă aveau obiceiul de a economisi bani în numerar. Cunoștințele financiare erau la un nivel scăzut.

Digitalizarea - o soluție strategică pentru sectorul financiar din România

În prezent, România susține în mod activ tendința digitală. Principalele repere în acest sens au fost:

  • Apariția și răspândirea serviciilor financiare online. Începând cu 2010, în țară s-au dezvoltat în mod activ serviciile bancare online și aplicațiile mobile ale IFM-urilor. Este suficient să ai la îndemână un smartphone sau un laptop pentru a solicita un microîmprumut sau pentru a deschide un cont bancar. Banca Transilvania a fost una dintre primele instituții care a introdus un astfel de sistem, creând aplicația BT24 Internet Banking. Tânăra generație a apreciat interfața prietenoasă și eficiența MyBRD Mobile. În plus, multe IFM locale și internaționale au devenit disponibile pe smartphone-uri.

  • Popularizarea start-up-urilor fintech. Astfel de companii dezvoltă soluții complexe în care, de exemplu, este posibilă combinarea tuturor conturilor, gestionarea finanțelor. crearea de planuri, menținerea unui buget și multe altele. Acest lucru nu este doar convenabil, ci și util. Utilizatorii învață alfabetizarea financiară, ceea ce înseamnă că microcreditele vor fi utilizate mai eficient și rambursate la timp.

  • Programe pentru zonele rurale. Acestea se referă la furnizarea de acces la internet în regiunile îndepărtate și la implementarea de soluții de plată mobilă. Unul dintre acestea a fost Satul Digital Românesc, creat în 2021. Iar CEC Bank, la rândul său, a lansat propriul program cu o aplicație mobilă, astfel încât populația rurală să poată primi toate serviciile financiare în totalitate.

Digitalizarea plăților este o evoluție importantă. Acestea includ tehnologiile blockchain, plățile fără contact și extinderea pieței de gadgeturi relevante. Toate acestea fac posibilă solicitarea unui microîmprumut fără probleme și griji și primirea urgentă a banilor pe un card în cel mai scurt timp posibil. În plus, indiferent de locație și de ora din zi.

Rolul social media și al piețelor

Social media joacă un rol important în sectorul serviciilor financiare. Există mii de utilizatori pe diferite canale, grupuri, comunități. Aceasta este o mare oportunitate pentru companii de a informa publicul despre serviciile lor, de a promova servicii și produse personalizate pentru publicul țintă. În plus, IFM-urile și băncile colectează date importante pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor, pentru a afla mai multe despre nevoile și preferințele clienților. 

Cum funcționează în practică:

  • Piețele oferă propriile servicii de plată care simplifică procesul de cumpărare și vânzare. Fondurile depuse de cumpărător sunt blocate până când acesta confirmă că a primit bunurile. Abia atunci banii sunt transferați vânzătorului. Acest lucru minimizează riscul de fraudă.

  • Grupurile tematice sunt create în rețelele sociale, unde puteți găsi toate informațiile necesare despre produsul de interes. De exemplu, pe forumuri puteți să întrebați despre reputația IFM-ului selectat, să aflați despre experiența altor utilizatori.

Toți factorii de mai sus au un impact pozitiv nu numai asupra culturii financiare a populației, ci și asupra conștientizării acesteia. Pentru companii, aceasta este o bună oportunitate de a-și promova produsul, de a-și dezvolta afacerea și de a obține noi clienți.

Perspectivele digitalizării serviciilor financiare în România

Cele mai recente tehnologii digitale, cum ar fi blockchain și inteligența artificială, sunt deja utilizate în prezent. În viitor, acestea vor fi integrate în toate serviciile de plată și sistemele de scoring pentru a îmbunătăți securitatea tranzacțiilor și a procesa mai eficient cererile primite. La fel de importantă este securitatea cibernetică, care va proteja companiile și clienții de pierderea de date și bani. Vor apărea mai multe instrumente și soluții software, dincolo de autentificarea cu doi factori și criptarea SSL. România digitală abia acum prinde avânt. Dar deja astăzi se schimbă și se extinde în mod activ, aducând numeroase beneficii și eficiențe populației și întreprinderilor.

Găsiți cele mai bune împrumuturi

Găsiți cele mai bune împrumuturi

  • Oferte personalizate
  • Cele mai bune oferte de pe piata
  • Fără taxe

Raspuns rapid / Formalitati minime